آرشیو اردیبهشت ماه 1402

فروش تجهیزات پزشکی و دندانپزشکی

کلسیم هیدروکساید گلچای

۸ بازديد
کلسیم هیدروکساید گلچای
مشخصات و اطلاعات کلسیم هیدروکساید گلچای:
امروزه جهت ترمیم انواع مختلف مشکلات دندانی و آسیب های دندان از داروها و مراحل مختلفی استفاده می شود. یکی از پرکاربرد ترین داروها جهت ترمیم کانال های دندانی و از بین بردن پوسیدگی‌های درون کانال کلسیم هیدروکساید می‌باشد. از این دارو جهت ترمیم آسیبهای پری اپیکال بسیار موثر است. از طریق این دارو باکتری های موجود در کانال ریشه از بین رفته و همچنین ریزنشت اپیکال نیز افزایش پیدا نمی‌کند. کلسیم هیدروکساید جهت ترمیم کامپوزیت هایی که برمبنای آمالگام و رزین هستند نرم می شود.
این دارو جهت پوشش مستقیم برای نواحی خاص و حفره های عمیق دندانی مورد استفاده قرار می‌گیرد. اثر ضد باکتریایی کلسیم هیدروکساید باعث می شود تا از این دارو در روشهای غیر مستقیم پوشاندن پالپ  که شامل پوسیدگی عاج نیز می باشد  استفاده شود.
امروزه کلسیم هیدروکساید به جهت اثر ضد میکروبی که در داخل کانال ریشه ایجاد می کند به عنوان پرمصرف ترین پانسمان داخل کانال مورد استفاده قرار می گیرد. دلیل اینکه از این دارو برای حفره های عمیق استفاده می شود این است که این ماده به عنوان پایه روی عاج قرار می گیرد تا لایه سومی را تشکیل دهد و از پالپ محافظت کند.
در  نهایت گلاس آینومر در حفره کانال اعمال شده و ترمیم نهایی صورت می گیرد. با وجود اینکه کلسیم هیدروکساید به عنوان یک داروی بسیار موثر جهت ترمیم داخل کانالی مطرح است لازم است تا جهت دوره های بیشتر از یک ماه برای استفاده از آن احتیاط شود به ویژه برای دندان های کودکان که دارای دیواره های نازک می باشند و یا ریشه‌هایی سست داشته و مستعد شکستگی هستند.
پس از پر کردن داخل کانال توسط کلسیم هیدروکساید لازم است تا این دارو از دندان خارج شود به همین جهت معمولاً با استفاده از شستشوی دستی فراوان با هیپوکلریت سدیم و همچنین ابزار دستی شستشو دارو به صورت کامل از داخل کانال ریشه خارج می شود.
 
مکانیسم عملکرد کلسیم هیدروکساید:
 
حدود یک قرن است که از کلسیم هیدروکساید در دندانپزشکی استفاده میشود. چگونگی عملکرد این دارو از طریق تفکیک یونهای کلسیم و هیدروکسید می باشد که بر روی بافت های حیاتی تاثیر می گذارند و در اثر القای رسوب بافت سخت خواص ضد باکتریایی حاصل می شود. از این دارو جهت از بین بردن باکتری های داخل کانال، سیلر های ریشه، پوشش پالپ، پالپوتومی و کانال اشکی استفاده می شود.
ساده ترین روش برای تهیه کلسیم هیدروکساید گلچای مخلوط کردن آن با آب می باشد. اما لازم است جهت ایجاد بافتی نفوذپذیر از مواد دیگری نیز برای تهیه خمیر کلسیم هیدروکساید گلچای استفاده کرد. در نتیجه خمیر حاصل لازم است تا شرایط مشخصی داشته باشد از جمله:
  • خمیر نباید سفت باشد و باید حالت نرمی داشته باشد.
  • لازم است تا خمیر باعث بهبود جریان هوا در کانال شود.
  • خمیر حاصل خواص بیولوژیکی کلسیم هیدروکساید را نباید تغییر دهد.
  • لازم است تا خمیر حالت راحتی جهت استفاده بالینی داشته باشد.
برای ترکیب خمیر جهت اندو از مواد شیمیایی دیگری که خواص ضد باکتریایی داشته باشد استفاده می‌شود.
 
انواع مدل های کلسیم هیدروکساید:
امروزه انواع مدلهای مختلفی از کلسیم هیدروکساید با برندهای متفاوت به بازار ارائه می شود. نمونه‌های داخلی و خارجی دارو با قابلیت های مشخص وجود دارند و جهت استفاده دندانپزشکان به کار می روند. 
 
کلسیم هیدروکساید گلچای:
یکی از برندهای موجود در بازار کلسیم هیدروکساید گلچای میباشد. این برند ساخت ایران است و جهت درمان کانال ریشه مورد استفاده قرار می‌گیرد. برای استفاده از  این دارو لازم است تا با آب مقطر یا سرم فیزیولوژی مخلوط شده و به صورت خمیری در بیاید جهت خارج کردن خمیر از کانال می توان آن را به وسیله شستشو بیرون آورد.
از این دارو جهت درمان غیر مستقیم پالپ نیز استفاده می‌شود و همچنین زمانی که دندان بیمار دچار عفونت شده باشد می‌توان از درمان چند جلسه ای کلسیم هیدروکساید استفاده کرد و در طی این مدت پس از فیلینگ و شستشوی مناسب کلسیم هیدروکساید به صورت کامل از کانال خارج شده و درمان خاتمه می یابد. 
جهت استفاده از پودر کلسیم هیدروکساید گلچای می توان آن را روی پلیت شیشه ای قرار داد و آب مقطر یا سرم فیزیولوژی را بر اساس میزان مشخص شده ریخت و سپس داخل کانال دندان قرارداد این دارو به راحتی در داخل کانال جریان پیدا می کند و می تواند پس از مدت کوتاهی سفت شده و مورد استفاده قرار گیرد.
یکی از مواردی که لازم است جهت استفاده از کلسیم هیدروکساید گلچای مورد توجه قرار گیرد نزدیکی این دارو با بافت پری اپیکال می باشد که ممکن است باعث ایجاد نکروز بافت شده و در نتیجه برای بیمار درد ایجاد کند. لذا لازم است جهت استفاده از این دارو دقت کافی صورت  گیرد.
قرارگیری این دارو بر روی باند فشاری MTA به صورتی است که دارای استحکام متفاوتی می باشد و بیشترین استحکام مربوط به ترکیب کلسیم هیدروکساید گلچای با پروپیلن گلیکول و آب مقطر می باشد. جهت تولید این ماده دارویی لازم است تا سنگ آهک معدنی را در دمای زیاد حرارت داده تا ناخالصی های آن جدا شود. کلسیم هیدروکساید گلچای را می توان با ترکیب هایی چون آب، سرم نمکی، ماده بی حسی و گلیسیرین استفاده کرد.
 
منبع: 

ژل فلوراید سینا

۱۰ بازديد
ژل فلوراید سینا
مشخصات و اطلاعات ژل فلوراید سینا:
یکی از مهمترین قسمت های مراقبت از دندان استفاده از مواد محافظت کننده می باشد. با توجه به اینکه دندان ها از هنگام تولد نیازمند مراقبت و محافظت می باشند، لذا لازم است تا جهت رعایت پاکیزگی از مواد مراقبت کننده برای دندان استفاده کرد. یکی از موادی که می‌توان به عنوان مراقبت و محافظت از دندان مورد استفاده قرار داد ژل فلوراید می باشد.
فلوراید یک ماده ی معدنی طبیعی است که باعث استحکام دندان ها می شود. فلوراید تراپی به عنوان درمان برای سالهای متوالی معرفی شده. فلوراید از مینای سالم دندان محافظت می کند و با باکتری هایی که به دندانها و لثه ها آسیب می رسانند مبارزه می کند. مینای دندان به عنوان لایه محافظ بیرونی دندان نیازمند مراقبت بیشتری می باشد.
ژل سینا در هنگام ایجاد پوسیدگی دندان بسیار مفید است. حفره هایی که در اثر تجمع باکتری ها روی لثه و دندان ایجاد می شود باعث تولید پلاک اسیدی می شوند که باعث آسیب رساندن به مینای دندان می شود. باکتری ها میتوانند به اعصاب و خون در مرکز دندان نیز آسیب برسانند.
 ژل فلوراید لازم است تا به صورت منظم و متناوب بر روی دندان ها قرار گیرد. به خصوص در اطفال استفاده از این ژل در فلوراید تراپی باعث می شود تا پوسیدگی های احتمالی کاهش پیدا کرده و یا از شیوع آن در دندان ها جلوگیری شود.
ژل فلوراید دارای حالت اسیدی می باشد و مقدار ph آن معمولا حدود 5 است تا بتواند محیط داخلی دهان را اسیدی کرده و جهت حفاظت و نگهداری از پوسیدگی دندان ها به کار رود. با توجه به اینکه محیط اسیدی مانع از رشد انواع میکروبها و میکروارگانیزم ها می شود این ترکیب میتواند برای پیشگیری از پوسیدگی بسیار مفید باشد.
 
بررسی ژل فلوراید سینا:
با توجه به اینکه فلوراید تراپی بیشتر در اطفال صورت می گیرد و استفاده از ژل فلوراید برای کودکان و نوجوانان بیشتر می باشد لذا به بررسی دقیق تر ژل فلوراید سینا به عنوان یک نمونه ایرانی که در بازار موجود می باشد می پردازیم.
 
ویژگی های ژل سینا:
1-  ژل فلوراید به صورت عمومی برای اطفال به کار برده می شود لذا جهت استفاده از آن لازم است کودکان  نسبت به این ماده احساس ناخوشایندی نداشته باشند به همین دلیل در ترکیبات اصلی ژل فلوراید از مواد طعم دهنده استفاده می شود. از جمله مواد طعم دهنده ای که در ترکیبات این ژل به کار می رود طعم پرتقال است. پرتقال به دلیل  مطلوب بودن دربین اکثر کودکان به عنوان طعم غالب برای ژل فلوراید انتخاب می شود تا کودکان هنگام فلورایدتراپی احساس ناخوشایندی نداشته باشند و بتوانند مراحل فلوراید تراپی را به خوبی طی کنند.
2-  لازم است تا  فلوراید تراپی در طی چند مرحله انجام شود. این عمل میتواند در مطب های دندانپزشکی و یا در محیط خارج از مطب صورت می گیرد. لذا می‌توان با تهیه تجهیزات اولیه، فلوراید تراپی را به صورت گسترده در مدارس و مهدهای کودک انجام داد. فلوراید تراپی برای کودکان زیر 3 سال توصیه نمی شود و برای سنین 3 تا 6 سال استفاده از خمیر دندان برای آنها کافی می باشد.
3-  یکی دیگر از کاربردهای ژل فلوراید استفاده از آن برای افراد بزرگسال با شرایط خاص است. از جمله مواردی که لازم است تا در بزرگسالان نیز از فلوراید استفاده شود  زمانی است که فرد دارای دندان های حساس می باشد. دندان حساس به جهت تحریک پذیری بیشتر نیاز به مراقبت بیشتری نیز دارد به همین جهت فلوراید تراپی می‌تواند کمک موثری در جهت حفاظت و مراقبت از دندان افراد بزرگسال باشد. ژل فلوراید به عنوان یک محصول کاربردی جهت دندان های حساس مورد استفاده قرار می گیرد.
4-  از دیگر کاربردهای ژل فلوراید می توان استفاده از آن برای پوسیدگی های ریشه را عنوان کرد. در زمانی که ریشه دندان دچار پوسیدگی میشود فلوراید تراپی می‌تواند به عنوان یک  درمان کمکی برای بیمار انجام شود.
5-  از مهمترین مواردی که میتوان از ژل فلوراید استفاده کرد زمانی است که دندانها دارای کامپوزیت و پرسلن هستند. در این هنگام می توان ژل فلوراید را به عنوان یک گزینه مناسب برای فلوراید تراپی انتخاب کرد. به دلیل سازگاری مناسبی که این  ژل با کامپوزیت و پرسلن دارد می‌توان فلوراید تراپی برای بزرگسالان را با استفاده از این ژل انجام داد.
 
چگونگی عملکرد ژل فلوراید سینا:
 با توجه به اینکه ژل سینا ماده ای روان و خمیری مانند می باشد می‌تواند کمک بسیار خوبی برای جلوگیری از پوسیدگی دندان ها باشد. در این زمینه می‌توان گفت در زمانی که افراد غذایی مصرف می کنند ممکن است قسمت‌هایی از غذا در فضای خالی بین دندانی باقی بماند. این قسمت ها گاهی هنگام مسواک زدن از لابلای دندان ها خارج می‌شوند اما در مواردی باقیمانده غذا در فضای خالی بین دو دندان می‌تواند سبب ایجاد انواع پوسیدگی شود.
باقی ماندن غذا برای مدت طولانی مخصوصاً در هنگام شب باعث می شود تا در اثر فعل و انفعالات شیمیایی دندان دچار پوسیدگی گردد. علاوه بر آن دندان های پوسیده که در دهان وجود دارند نیز عامل دیگری برای سرایت پوسیدگی به سایر دندانها می باشند. به همین دلیل لازم است تا از محصولات کمکی جهت مراقبت و محافظت از دندان ها استفاده کرد.
 زمانی که فرد عمل فلوراید تراپی را انجام میدهد، ژل فلوراید سینا در قسمت های خالی بین دندانی جای می گیرد.  با پر شدن  فضاهای خالی بین دندانها امکان قرارگیری مواد غذایی در این فضاها از بین می رود در نتیجه دندان ها از پوسیدگی مصون می مانند و ژل فلوراید به عنوان سدی مقابل پوسیدگی دندان ها قرار می گیرد.  علاوه بر این در هنگامی که دندان ها دچار پوسیدگی شدید شدند از فلوراید تراپی میتوان جهت درمان پوسیدگی های حاد استفاده کرد و خطرات زیاد این پوسیدگی ها را کاهش داد. از جمله فواید فلوراید بازگرداندن مواد معدنی به سطوح دندان می باشد.
 کاربرد مهم و اساسی ژل سینا استفاده از آن، جهت کم کردن تعداد میکروارگانیسم های دهان و همچنین کم کردن میزان فعالیت میکروارگانیسم ها می باشد.  علاوه بر آن ژل فلوراید می تواند به عنوان یک نیروی کمکی در بازسازی مینای دندان بسیار مفید واقع شود. استفاده از ژل فلوراید سینا برای کاهش کم خونی مینای دندان بسیار موثر است. از ژل سینا می توان توسط یک برس دندانی برای از بین بردن فضاهای بین دندان ها استفاده کرد.
منبع: 

باندینگ و کاربرد آن در دندانپزشکی

۸ بازديد
باندینگ چیست
باندینگ دندان یک روش زیبایی در دندانپزشکی است که به وسیله کامپوزیت دندان ترک خورده و آسیب دیده ترمیم می شوند. البته این روش یکی از روش های ترمیم دندان به شمار می رود که ما قصد داریم در این مقاله بیشتر در رابطه با آن بدانیم.
باندینگ چیست؟
همانطور که گفته شد باندینگ یک روش زیبایی در دندانپزشکی است که با استفاده از مواد شیمیایی رزینی مانند کامپوزیت نواقص دندان مثل ترک خوردگی، شکستگی و سوراخ شدن برطرف می شود. این مواد رزینی بر روی قسمت های مورد نظر قرار گرفته و با تاباندن نور لایت کیور به دندان چسبیده و سخت می شود.
این ماده مانند بتن است و برای پوشش دادن ناهنجاری ها می تواند شکل داده شود. مواد شیشه‌ای بکار رفته در این ترکیب، استحکام و شفافیتی شبیه‌ به یک دندان طبیعی را ایجاد می‌کنند. این روش زیبایی هزینه کمی داشته و تنها با یک جلسه می تواند لبخندی زیبا برای شما فراهم آورد.
باندینگ ها به دو روش صورت می گیرد:
1-باندینگ کامپوزیت مستقیم:
در این روش دندانپزشک به طور مستقیم از کامپوزیت های به رنگ دندان جهت پر کردن پوسیدگی، ترمیم تراشیدگی یا ترک خوردگی، پوشاندن فاصله بین دندان ها و ترمیم لبه دندان ها استفاده می کند. این روش که با آن باندینگ می گویند به طور تخصصی ترمیم باندینگ مستقیم دندان گفته می شود.
2- باندینگ کامپوزیت چسبنده:
این روش باندینگ کاملا برعکس روش مستقیم است. این روش بیشتر برای روش های روکش دندان، لمینت، بریج، اینله و آنله مورد استفاده قرار می گیرد. انجام این روش به این صورت است که دندانپزشک کامپوزیت مناسب دندان شما را مشخص می کند سپس سطح دندان را با یک محلول اسیدی مانند اسید اچ کمی زبر می کند.
پس از پاک شدن این محلول اسیدی مواد کامپوزیت روی دندان قرار می گیرد و در این حالت می توان به آن فرم و شکل دلخواه را داد. سپس این مواد با استفاده از پرتو مخصوص سفت شده و این کار تازمانی که ظاهر دلخواه ایجاد شود تکرار خواهد شد. سپس دندانپزشک روی آن را صیقل داده تا ظاهر آن با بقیه دندان ها هماهنگ شود.
معایب باندینگ دندان:
  • رنگ پذیری بیشتر نسبت به دیگر درمان ها
  • طول عمر کمتر نسبت به دیگر درمان ها
  • آسیب پذیری بیشتر نسبت به دیگر درمان
  • احتمال بروز واکنش های آلرژیک در برخی از افراد
موارد استفاده از باندینگ دندان:
از باندینگ برای موارد ذیل استفاده می شود:
  • ترمیم پوسیدگی دندان
  • ترمیم ترک‌خوردگی و شکستگی دندان
  • ترمیم تغییر رنگ دندان‌ها
  • بستن فاصله و شکاف بین دندان‌ها
  • بلندتر کردن طول دندان
  • تغییر ظاهر دندان‌ها
  • جایگزین مناسب برای دندان‌های پرشده با مواد آمالگام
  • حفاظت بخشی از ریشه دندان که به دلیل تحلیل لثه بیرون زده است.
منبع: 

مواد بلیچینگ آفیس FGM

۱۲ بازديد

بلیچینگ آفیس FGM

مشخصات و اطلاعات مواد بلیچینگ آفیس:

بلیچینگ آفیس FGM یکی از تجهیزات زیبایی در دندانپزشکی به شمار می رود. یکی از مهمترین قسمت های دندانپزشکی بخش مربوط به زیبایی و سلامت دندان می باشد. زیباسازی دندان ها جزو مواردی است که علاوه بر ایجاد احساس اعتماد به نفس در بیمار باعث می شود تا کیفیت غذا خوردن و همچنین نوع سبک تغذیه نیز تغییرات اساسی داشته باشد. به همین دلیل بلیچینگ یا سفید کردن دندان ها به عنوان یکی از گزینه‌های زیبایی مطرح می‌شود.
امروزه با توجه به افزایش روند استفاده از انواع مختلف مواد سفیدکننده جهت زیبایی و سلامت دندان ها یکی از گزینه‌هایی که بسیار مورد توجه قرار گرفته است بلیچینگ می‌باشد. بلیچینگ معمولاً به دو صورت بلیچینگ در مطب و یا در خانه انجام می گیرد.
با توجه به اینکه فرآیند هر یک از دو نوع بلیچینگ آفیس و یا بلیچینگ هوم با یکدیگر متفاوت می باشند موادی که برای هرکدام از این دو نوع بلیچینگ استفاده می شود نیز متفاوت است است. لذا برای استفاده از مواد بلیچینگ آفیس لازم است تا دندان پزشک با انواع مختلف برندهای مواد بلیچینگ آشنا بوده و بتواند با توجه به نیاز خود و بر اساس شرایط و موقعیت موجود، برند مورد نظر خود را انتخاب کرده و از آن در جهت بلیچینگ دندان بیمار استفاده کند.
 در این راستا  به دست آوردن اطلاعات در رابطه با انواع برندهای مختلف مواد بلیچینگ آفیس می تواند بسیار با اهمیت باشد. با توجه به اینکه کشورهای توسعه یافته در دنیا انواع مختلف مواد بلیچینگ آفیس را تولید و به بازار تجهیزات دندانپزشکی عرضه می کنند لازم است تا دندان پزشک جهت رسیدن به بهترین نتیجه برای بلیچینگ دندان بیمار آگاهی کامل در زمینه انواع برندهای مختلف داشته باشد. برندهایی که بیشتر مورد توجه دندانپزشکان قرار می گیرند ساخت کشورهای برزیل، استرالیا و آمریکا می باشند.ما در این مقاله قصد داریم در رابطه با بلیچینگ آفیس FGM صحبت کنیم.
 
انواع مواد بلیچینگ آفیس: 
 بر اساس این که عمل بلیچینگ به چه صورت انجام می شود نوع ماده ای که در آن مورد استفاده قرار می گیرد نیز متفاوت می باشد. این تفاوت به دلیل وجود تجهیزات و ابزار لازم در مطب دندانپزشکی و یا همان آفیس می باشد. به دلیل نبود امکانات در محیط خانه لازم است تا مواد بلیچینگ آفیس با مواد بلیچینگ هوم متفاوت باشد. بر این اساس دندانپزشک می تواند بر طبق اولویت بندی های مخصوص به خود انتخاب برند مناسب جهت استفاده برای بلیچینگ بپردازد و از مواد بلیچینگ آفیس با برند مد نظر کار کند.
سه برند معتبر بلیچینگ آفیس FGM ,SDI و ULTRADENT به عنوان برندهای معروف در زمینه بلیچینگ مطرح می باشند. در این راستا هر یک از دندانپزشکان می‌تواند بنابر شرایط خود هر کدام از این برندها را انتخاب کند علاوه بر این برندها نمونه های دیگری نیز در بازار موجود می باشند که بر اساس نیاز دندانپزشک تولید می گردند.
 
بلیچینگ آفیس FGM:
 
در یک  کیت از بلیچینگ آفیس FGM محتویاتی برای استفاده سه بیمار موجود می باشد. معمولاً کبلیچینگ آفیس FGM به دو صورت با لایت و بدون لایت مورد استفاده قرار می گیرد. در این کیت مواد بلیچینگ یک بطری ۱۰ گرمی هیدروژن پراکسید به همراه یک بطری پنج گرمی غلیظ کننده و بطری ۲ گرمی خنثی کننده پروکسید موجود می باشد. یک عدد اسپاتول همراه با پلاک و سرنگ ۲ گرمی محافظ لثه در این کیت بلیچینگ موجود می باشد. هر بیمار نیاز به ۲ عدد اپلیکاتور تیپ دارد که در این کیت ۶ عدد اپلیکاتور قرار گرفته است.
 در این کیت از مواد بلیچینگ آفیس می‌توان همزمان از درمان با بلیچینگ هوم استفاده کرد. این کیت شامل  مواد خنثی و دارای قدرت اثربخشی بسیار سریع می باشد نکته مهم در مواد بلیچینگ آفیس این برند عدم ایجاد حساسیت برای بیمار و مقرون به صرفه بودن آن می باشد.
توصیه های جانبی درباره طرز استفاده بلیچینگ FGM: 
 
بهتر است از کیت بلیچینگ FGM برای افرادی که دارای دندان های حساس می باشند استفاده نشود. به دلیل اینکه این مواد ممکن است با ساختار دندان برخی از افراد سازگاری های لازم را نداشته باشد، ممکن است آسیب های جدی به دندان بیمار حساس وارد کند. به همین دلیل در مشاوره پیش از بلیچینگ از بیمار در رابطه با حساسیت دندان ها سوال می شود.
علاوه بر آن بهتر است خانم های باردار به همچنین  مادرانی که دارای فرزند شیرخوار میباشند از  مواد بلیچینگ آفیس استفاده نکنند و تا پایان دوران بارداری و یا شیر خواری فرزند صبر کند. با توجه به اینکه امکان تاثیر مواد بر روی نوزاد وجود دارد این توصیه ها بسیار ضروری می باشد و لازم است و دندانپزشکان دقت و رعایت کاملی در این زمینه داشته باشند.
علاوه بر آن در برخی از موارد استفاده از لایت کیور می‌تواند باعث شود تا زمان تاثیر مواد بلیچینگ آفیس کاهش پیدا کند و بیمار در مدت زمان کمتری مراحل درمان بلیچینگ دندان های خود را طی کرده و نتیجه مطلوب را به دست آورد.
منبع: 

مواد بلیچینگ هوم Ultradent

۱۰ بازديد
مواد بلیچینگ هوم Ultradent
مشخصات و اطلاعات مواد بلیچینگ هوم Ultradent:
یکی از مهم ترین قسمت ها در دندانپزشکی بلیچینگ دندان می باشد. بلیچینگ یا سفید کردن دندان ها از جمله خدماتی است که توسط دندانپزشک به بیماران ارائه می گردد. با توجه به اینکه امروزه زیبایی به عنوان یکی از مهمترین عوامل موثر در بهبود کیفیت زندگی افراد می باشد دندانها به عنوان عضو اصلی و مرکزی در صورت نیازمند زیباسازی می باشند.
با روی کار آمدن انواع ترکیبات بلیچینگ یکی از نمونه موادی که کارایی بسیاری در زمینه زیبایی دارد مواد بلیچینگ هوم میباشد. در گذشته جهت سفید کردن دندان ها لازم بود تا بیمار اقدام به انواع جرم گیری توسط دندانپزشک نماید. این کار می‌توانست مشکلات خاصی را برای بیمار ایجاد کند.
از جمله مشکلاتی که در جرم گیری برای بیمار صورت می‌گرفت خونریزی های پس از جرمگیری و حساسیت‌های ایجاد شده در اثر جرم گیری می بود. به همین دلیل با پیشرفت تکنولوژی و بر روی کار آمدن ابزار آلات و مواد متنوع جرم گیری و سفید کننده تحول بزرگی در دندانپزشکی صورت گرفت.همانطور که از نام این ماده مشخص است مواد بلیچینگ هوم به ترکیباتی گفته می‌شود که بیمار می تواند توسط آن دندان های خود را در خانه سفید کند.
به عبارت بهتر بیمار پس از مراجعه به دندانپزشک و توصیه دندانپزشکی جهت بلیچینگ دندان می تواند از گزینه‌های متفاوتی جهت سفید کردن دندان های خود استفاده کند. یکی از روش های بلیچینگ استفاده از مواد بلیچینگ هوم میباشد.
از این مواد بر اساس دستوراتی که توسط دندانپزشک به بیمار داده میشود می‌توان در خانه استفاده کرد و دندان ها در خانه بدون رفت و آمد به دندانپزشک سفید شود.  اما این امر به تنهایی قابل انجام نخواهد بود و لازم است تا بیمار جهت بررسی های دقیق پس از انجام بلیچینگ هوم به دندانپزشک مراجعه کرده و مراحل سفید کردن دندان را به صورت کامل طی کند.
 انواع مواد بلیچینگ هوم :
 امروزه با توسعه روش های مختلف سفید کردن دندان ها برند های متفاوتی اقدام به تولید مواد بلیچینگ هوم می کنند. هر کدام از این برندها با در اختیار داشتن امکانات مناسب موادی را با کیفیت های متفاوت به بازار عرضه می کنند. بیمار بر اساس پیشنهادی که دندانپزشک به وی می دهد می‌تواند هر یک از برندهای مواد بلیچینگ هوم را انتخاب کرده و مراحل بلیچینگ را انجام دهد.
 
مواد بلیچینگ هوم Ultradent:
مواد بلیچینگ هوم اولترادنت ساخت کشور آمریکا بوده و از کیفیت بسیار بالایی برخوردار می باشند. در کیت مواد بلیچینگ هوم اولترادنت ۴ سرنگ ۲ گرمی قرار دارد که هر کدام به سه تا چهار قسمت تقسیم می شود و  هر سرنگ بین ۱۲ تا ۱۵ روز مورد استفاده قرار میگیرد. در مورد مواد بلیچینگ هوم Ultradent لازم است تا مانند سایر روش ها از قالب تری استفاده شود و قسمت های اضافه توسط دستمال پاک شود.
مواد بلیچینگ هوم Ultradent به دلیل ایجاد نشدن حالت خشکی و لکه بر روی دندان مورد توجه دندانپزشکان بسیاری قرار گرفته است. همچنین این مواد دارای قابلیت چسبندگی بسیار خوبی می باشند و با توجه به حرکت نکردن تری و ژل بر روی دندان میتوان در طی شب و روز از آن استفاده کرد.
 
نکات مهم در استفاده از مواد بلیچینگ:
 در زمان استفاده از مواد بلیچینگ هوم در خانه لازم است تا نکات ضروری در این زمینه به صورت کامل رعایت شود تا هیچ گونه مشکلی برای بیمار به وجود نیاید.
  1. به دلیل حساس شدن دندان ها نسبت به سرما در طی استفاده از مواد بلیچینگ لازم است بیمار از خوردن مواد سرد خودداری کند.
  2. از مصرف هرگونه مواد رنگدانه دار و انواع قهوه و چای و هرگونه خوراکی که حاوی رنگ مصنوعی می باشد در طی انجام مراحل بلیچینگ خودداری شود
  3. در صورت ایجاد حساسیت بیش از حد روی دندان ها و یا لثه بر اثر استفاده از مواد بلیچینگ هوم بهتر است  حتماً با پزشک مشکل در میان گذاشته شود.
  4. در ابتدای استفاده از مواد بلیچینگ هوم ممکن است دندان ها بیش از اندازه سفید شوند که این امر در طی مرور زمان تغییر کرده و دندان‌ها را به حالت  نرمال باز می گردند.
منبع :

دستکش جراحی

۷ بازديد
دستکش جراحی
مشخصات و اطلاعات دستکش جراحی:
جراحی همواره یکی از مهم ترین قسمت ها در دندانپزشکی می باشد. با توجه به اینکه بسیاری از مشکلات دندان در مراحل حاد نیاز به جراحی دارند لازم است تا دندان پزشک در راستای درمان دندان آسیب دیده اقدام به انواع مختلف اعمال جراحی کند. علاوه بر دندان های آسیب دیده در کاشت و ایمپلنت دندان و همچنین مشکلات فک، اکثر خدماتی که بر روی دندان انجام میشود با عنوان جراحی مطرح می گردد.
بدین سان لازم است تا دندانپزشک در جهت حفظ ایمنی و سلامت بیمار از دستکش جراحی جهت ارائه خدمات درمانی استفاده کنند. علاوه بر آن به دلیل اینکه دهان یکی از مراکز اصلی جهت دریافت و انتقال انواع ویروس ها و میکروب ها می باشد در زمانی که دندانپزشک تنها به بررسی کلی دندان ها می پردازد نیز لازم است تا از دستکش جراحی استفاده کند. زیرا دستکش های در جراحی به دلیل ساختار و ویژگی های خاصی که دارند جهت استفاده برای انجام خدمات درمانی استفاده می شوند. در ادامه به توضیح بیشتر دستکش های جراحی می پردازیم.
 
 ویژگی های دستکش جراحی
هر یک از محصولات مصرفی دندانپزشکی دارای ویژگی های خاصی می باشند که به دندانپزشک کمک می کنند تا درمان بیمار را با کیفیت مطلوب انجام دهد. دستکش جراحی نیز بر اساس ساختار خاصی که دارد به کمک دندانپزشک می آید تا بتواند به بهبود دندان آسیب دیده کمک کند. از جمله ویژگی‌های این دستکش می‌توان موارد زیر را عنوان کرد:
  • دستکش جراحی به دلیل متفاوت بودن اندازه دست ها  در سایزهای مختلف تولید شده است. این سایزها بر اساس اندازه متوسط کف دست فرد بزرگسال تعیین می گردند
  • سایزهای دستکش جراحی از ۵ اینچ آغاز شده و در بزرگترین سایز به ۸ اینچ میرسد. این  سایزها مناسب دست های فرد بالغ می باشد و بر اساس دور کف دست افراد تنظیم می گردد.
  • به دلیل اینکه دستکش جراحی مدت زمان زیادی  در دست دندانپزشکی می باشد لازم است تا از کیفیت و جنس مطلوبی برخوردار باشد. دستکش جراحی MEDISMART از جنس لاتکس طبیعی بوده که باعث آسیب به پوست دست جراح نمی‌شود و همچنین طبیعی بودن لاتکس آن از دستان دندانپزشک محافظت می کند
  • این برند از دستکش های لاتکس به دو صورت بدون پودر و با پودر قابل تولید می باشند.
  • به دلیل اینکه برخی از افراد ممکن است به پودر موجود در دستکش های لاتکس حساسیت داشته باشند نوع بدون پودر این دستکش ها نیز تولید می شود.
  • دستکش جراحی MEDISMARTدارای مقدار کمی پودر نشاسته می باشد که جراح بتواند آن را به راحتی دست کند .
  • دستکش های جراحی لازم است تا به نوعی طراحی شوند که اجسام در دست دندانپزشکی لیز نخورده و جراح بتواند به راحتی آن‌ها را در دست گرفته و به جراحی بپردازد.
  • از دیگر ویژگی های دستکش جراحی سازگاری با پوست دست می باشد
  • یکی از مواردی که لازم است در دستکش جراحی حتما مورد توجه قرار گیرد قابلیت انعطاف پذیری و کشسانی دستکش می باشد. بر اساس این که جراح بتواند در حین عمل به راحتی به فعالیت خود بپردازد لازم است دستکش جراحی بتواند کشش خوبی را تحمل کند و همچنین انعطاف خوبی داشته باشد .
  • یکی از ویژگی‌های مهم دستکش جراحی مقاومت آن می باشد. لازم است تا دستکش های جراحی مقاومت بالایی نسبت به پارگی داشته باشند.
  • از جمله مهمترین ویژگی هایی که دستکش های جراحی دارند آج های میکروسکوپی است که بر روی قسمت نوک انگشتان و در بخش خارجی دستکش قرار دارد. آنها باعث می‌شود تا دندانپزشکی بتواند به راحتی به جراحی بپردازد
  • از مهمترین ویژگی های دستکش های جراحی عدم تفاوت دست راست و چپ در آنها می باشد. این امر باعث می‌شود تا جراح بتواند بدون مشکل دستکش را از جعبه خارج کرده و بدون توجه مورد استفاده قرار دهد.
  • لازم است تا دستکشهای جراحی به صورت کامل استریل شده و در بسته بندی های مشخص قرار گیرند تا هیچگونه مشکلی از جهت انتقال بیماری و میکروب و آلودگی به بیمار ایجاد نگردد.
  • برند MEDISMART دستکش های جراحی خود را با گاز اتیلن اکساید استریل می کند که به عنوان گزینه مناسبی جهت میکروب زدایی و استریل سازی تعیین می شود.
  • در انتها می توان گفت ویژگی عمومی دستکش جراحی یکبار مصرف بودن آن می باشد. از این دستکش ها تنها برای یک بار می‌توان استفاده کرد و  لازم است تا پس از انجام هر کاری و برای هر بیمار به صورت جداگانه دستکش تعویض گردد.
 
مزایای کاربرد دستکش MEDISMART
برند MEDISMART از جمله شرکت هایی است که در راستای تولید انواع دستکش جراحی فعال بوده و دستکش های این برند مورد استفاده بسیاری از جراحان قرار می گیرد. خاصیت کشسانی بالای این دستکشها و همچنین مرغوبیت برند MEDISMART به عنوان یکی از مهمترین عوامل جهت انتخاب این دستکش مطرح می‌شود. به دلیل تنوع موجود در سایزهای این دستکش جراحی انتخاب برای افراد بسیار آزاد شده و هر فرد با هر اندازه‌ای از دست می‌تواند به راحتی دستکش های مخصوص به خود را انتخاب کرده و مورد استفاده قرار می دهد.
این مدل از دستکش ها علاوه بر دندانپزشکی در سایر اعمال جراحی نیز قابل استفاده بوده و به راحتی می توان از آنها برای انواع جراحی های باز استفاده کرد. بسته بندی بسیار مناسب در کنار قیمت مقرون به صرفه این دستکش جراحی، پزشکان و جراحان بسیاری را ترغیب به خریداری این برند می‌کند. یکی از مهمترین عواملی که باعث محبوبیت این برند شده است انواع مدل های مختلف دستکش با پودر و بدون پودر می باشد که برای هر نوع پوست قابلیت انتخاب داشته و جراح می تواند بر اساس میزان حساسیت پوست دست خود دستکش جراحی مناسب را انتخاب کند.
در این راستا استفاده از پودر ذرت به عنوان گزینه ای هوشمندانه جهت پوست های حساس در دستکش ها مطرح می گردد و باعث ایجاد آرامش خیال برای جراح در حین عمل جراحی می‌شود. تعداد موجود در هر بسته دستکش جراحی به صورت عمومی ۵۰ عدد میباشد. این دستکش ها به صورت پک های دوتایی قرار گرفته و امکان انتخاب دست راست و چپ برای هر کدام از دستکش ها وجود دارد. علاوه بر آن این برند دارای استانداردهای جهانی بوده و مورد تایید سازمان های بهداشت جهانی میباشد.این دستکش ساخت کشور هند می باشد.
منبع: 

پودر استخوان Botiss – CERABONE

۸ بازديد
پودر استخوان دندانپزشکی دمینرال Powder-DFDBA
مشخصات و اطلاعات پودر استخوان دندان پزشکی:
دندان به عنوان یکی از مهمترین اعضای بدن انسان همواره ممکن است دچار آسیب شود. با توجه به اینکه بسیاری از فعالیت های بدن ما از جمله تغذیه و کسب انرژی به وجود دندان ها وابسته است لذا داشتن دندانهای سالم برای هر فرد بسیار ضروری و مهم می باشد. دندانها ممکن است به دلایل مختلف دچار آسیب شده و در مواردی دندانپزشک مجبور به کشیدن دندان شود.
در این هنگام لازم است تا از پودر استخوان دندان پزشکی جهت انجام مراحل ترمیمی دندان استفاده شود. بر اساس اینکه بیمار دچار چه نوع مشکلی شده است نوع استفاده از پودر استخوان دندانپزشکی نیز متفاوت می باشد. در برخی موارد از پودر استخوان برای ترمیم بیماری های لثه استفاده می شود. گاهی نیز از پودر استخوان پس از کشیدن دندان و برای پر کردن جای خالی دندان استفاده می شود.
در گذشته جهت جایگزین سازی دندان از دندان های مصنوعی استفاده می شد اما امروزه ایمپلنت راهکار بسیار مناسبی برای جایگزینی می باشد. پودر استخوان دندانپزشکی بیشتر در ایمپلنت کاربرد دارد. در زمانی که بیمار اقدام به ایمپلنت می کند ممکن است به دلیل گذشتن زمان طولانی از کشیدن دندان لثه و استخوان فک تحلیل رفته و امکان قرار گیری پیچ وجود نداشته باشد. در این هنگام از پودر استخوان دندانپزشکی جهت ایجاد ساختار استخوانی استفاده می شود تا دندانپزشک بتواند به ترمیم و کاشت ایمپلنت بپردازد.
 
انواع پودر استخوان دندان پزشکی:
پودر استخوان دندان پزشکی دارای انواع مختلفی می باشد که هر کدام بر اساس شرایط بیمار بنا بر نظر دندانپزشک انتخاب شده و جهت ایمپلنت دندان مورد استفاده قرار می گیرند. در زمانی که فرد دندان خود را از دست می دهد و یا می کشد توصیه می شود تا فورا اقدام به ایمپلنت دندان کرده و دندان جدید را جایگزین کند. علت این امر نیز این است که ساختار استخوانی فک و لثه در زمان وجود دندان در دهان بیمار با زمانی که دندان از دهان بیمار خارج می شود تغییر پیدا میکند و در واقع دلیل اصلی شکل لثه وجود پایه های استخوانی دندان در فک می باشد.
با خارج کردن دندانی این پایه ها از دهان خارج می شود و ساختار لثه تغییر می کند. در این زمان لازم است تا دندانپزشک با استفاده از پودر استخوان دندانپزشکی اقدامات اولیه ی لازم را جهت آماده سازی لثه و فک برای کاشت دندان و ایمپلنت انجام دهد. یکی از موادی که برای این اقدامات لازم است پودر استخوان دندانپزشکی است. این پودر دارای سه مدل مختلف می باشد که هر کدام بر اساس پایه ی ساختاری خود طبقه بندی می شوند.
  • پودر استخوانی اتوگرفت

این نوع پودر بر پایه ی ترکیبات استخوانی بدن بیمار می باشد. بنا بر اینکه بیمار در چه شرایطی قرار دارد دندانپزشک تشخیص می دهد که از چه نوع پودری استفاده کند. پودر استخوان دندان پزشکی اتوگرفت از ساختار استخوانی خود بیمار تهیه می شود. بر این اساس دندانپزشک از قسمت استخوانی فک پایین بیمار و یا از بخش چانه و یا از قسمتهای مختلف استخوان لگنی جهت تولید پودر استخوان دندان پزشکی استفاده کرده و اقدام به درمان بیمار می کند.
در این روش می توان به بیمار این اطمینان را داد که استخوان بدون مشکل در دندان باقی می ماند و دیگر ریسک پس زدن و یا جوش نخوردن وجود ندارد. اما به توجه به اینکه این نوع پودر نیاز به یک جراحی جهت برداشت بافت استخوانی دارد ترجیح کمتری برای انجام آن می باشد و تنها در مواردی که برای بیمار هیچ نوع از روش ها جواب ندهد از آن استفاده می شود.
  • پودر استخوانی آلوگرفت

پودر استخوان دندانپزشکی آلوگرفت مانند اتوگرافت از بافت انسانی تهیه می شود. اما تفاوت آن با اتوگرفت در این است که این نوع پودر استخوان دندان پزشکیاز بافتهای افراد دیگر که فوت شده اند بدست می آید. در این موارد استخوان فرد متوفی (که کارت اهدای عضو دارد) استریل شده و توسط دستگاه های مخصوصی پودر می گردد.
این پودر در انواع درمان های مختلف از جمله درمان های ترمیمی و استخوان سازی جهت ایمپلنت استفاده می شود. آلوگرفت ممکن است ریسک پس زدن و قبول نکردن بدن را به همراه داشته باشد ولی نسبت به اتوگرفت با سرعت بیشتری به بدن جوش می خورد و همچنین نیاز به جراحی روی بدن بیمار نیز حذف می شود. لذا ترجیح جهت انتخاب این نوع پودر استخوان دندانپزشکی بیشتر است.
  • پودر استخوانی زنوگرفت

از دیگر پودر های استخوانی که برای ایمپلنت مورد استفاده قرار می گیرد پودر زنوگرفت می باشد. این پودر استخوان دندانپزشکی که به پودر مصنوعی نیز معروف می باشد از استخوان های بدن حیوانات چون گاو و گاومیش و حیواناتی با جثه ی بزرگ و ترجیحا علفخوار تهیه می شوند.
با توجه به نوع ساختار این پودر استخوان دندان پزشکیمیتوان گفت نسبت به دو مورد قبلی سازگاری بیشتری با بدن انسان داشته و ساخت و تهیه آن نیز بسیار راحت تر می باشد. علاوه بر آن به دلیل استریل سازی های قوی امکان ایجاد عفونت و مشکلات بعدی در این نوع پودر ها وجود ندارد. لذا بیشتر دندانپزشکان استفاده از این پودر را در اولویت قرار می دهند.
 
پودر استخوان Botiss – CERABONE:
Cerabone، گرفت استخوان تهیه شده از استخوان طبیعی گاو، مطمئن و با ثبات بوده که دارای ترکیبات معدنی، ساختار سه بعدی و خصوصیات شیمیایی و بیولوژیکی مشابه با استخوان انسان می باشد. پودر استخوان دندانپزشکی Botiss – CERABONE به گونه ایی است که طی فرآیند گرمایی بالا موجب حذف کلیه پروتئین ها و آلرژن ها به صورت کامل می شود تا از انتقال عفونت و ایجاد واکنش های آلرژیک به انسان جلوگیری کند. این فرآیند به صورتی اتفاق می افتد که ساختار طبیعی هیدروکسی آپاتیت و تخلخل های مرتبط به آن کاملاً حفظ شود. پودر استخوان دندانپزشکی Botiss – CERABONE صددرصد از نظر جنون گاوی (BSE) ایمن بوده و فاقد پروتئین می باشند.
 
کاربردها پودر استخوان دندانپزشکی Botiss – CERABONE:
  • محافظت از سوکت و حفره دندان کشیده شده
  • ریج آگمنتاسیون
  • جراحی های فک و صورت
  • بازسازی و ترمیم جایگاه خالی تومور برداشته شده و یا تروما
  • ایمپلنتولوژی 
منبع: 

پودر استخوان دمینرال CenoBone Bone Powder – DFDBA

۹ بازديد
پودر استخوان دندانپزشکی دمینرال Powder-DFDBA
مشخصات و اطلاعات پودر استخوان دندانپزشکی دمینرال Powder-DFDBA:
دندان به عنوان یکی از مهمترین اعضای بدن انسان همواره ممکن است دچار آسیب شود. با توجه به اینکه بسیاری از فعالیت های بدن ما از جمله تغذیه و کسب انرژی به وجود دندان ها وابسته است لذا داشتن دندانهای سالم برای هر فرد بسیار ضروری و مهم می باشد. دندانها ممکن است به دلایل مختلف دچار آسیب شده و در مواردی دندانپزشک مجبور به کشیدن دندان شود.
در این هنگام لازم است تا از پودر استخوان دندانپزشکی دمینرال Powder – DFDBA جهت انجام مراحل ترمیمی دندان استفاده شود. بر اساس اینکه بیمار دچار چه نوع مشکلی شده است نوع استفاده از پودر استخوان دندانپزشکی نیز متفاوت می باشد. در برخی موارد از پودر استخوان برای ترمیم بیماری های لثه استفاده می شود. گاهی نیز از پودر استخوان پس از کشیدن دندان و برای پر کردن جای خالی دندان استفاده می شود.
در گذشته جهت جایگزین سازی دندان از دندان های مصنوعی استفاده می شد اما امروزه ایمپلنت راهکار بسیار مناسبی برای جایگزینی می باشد. پودر استخوان دندانپزشکی بیشتر در ایمپلنت کاربرد دارد. در زمانی که بیمار اقدام به ایمپلنت می کند ممکن است به دلیل گذشتن زمان طولانی از کشیدن دندان لثه و استخوان فک تحلیل رفته و امکان قرار گیری پیچ وجود نداشته باشد. در این هنگام از پودر استخوان دندانپزشکی جهت ایجاد ساختار استخوانی استفاده می شود تا دندانپزشک بتواند به ترمیم و کاشت ایمپلنت بپردازد.
 
انواع پودر استخوان دندانپزشکی:
پودر استخوان دندانپزشکی دارای انواع مختلفی می باشد که هر کدام بر اساس شرایط بیمار بنا بر نظر دندانپزشک انتخاب شده و جهت ایمپلنت دندان مورد استفاده قرار می گیرند. در زمانی که فرد دندان خود را از دست می دهد و یا می کشد توصیه می شود تا فورا اقدام به ایمپلنت دندان کرده و دندان جدید را جایگزین کند. علت این امر نیز این است که ساختار استخوانی فک و لثه در زمان وجود دندان در دهان بیمار با زمانی که دندان از دهان بیمار خارج می شود تغییر پیدا میکند و در واقع دلیل اصلی شکل لثه وجود پایه های استخوانی دندان در فک می باشد.
با خارج کردن دندانی این پایه ها از دهان خارج می شود و ساختار لثه تغییر می کند. در این زمان لازم است تا دندانپزشک با استفاده از پودر استخوان دندانپزشکی اقدامات اولیه ی لازم را جهت آماده سازی لثه و فک برای کاشت دندان و ایمپلنت انجام دهد. یکی از موادی که برای این اقدامات لازم است پودر استخوان دندانپزشکی است. این پودر دارای سه مدل مختلف می باشد که هر کدام بر اساس پایه ی ساختاری خود طبقه بندی می شوند.
  • پودر استخوانی اتوگرفت

این نوع پودر بر پایه ی ترکیبات استخوانی بدن بیمار می باشد. بنا بر اینکه بیمار در چه شرایطی قرار دارد دندانپزشک تشخیص می دهد که از چه نوع پودری استفاده کند. پودر استخوان دندانپزشکی اتوگرفت از ساختار استخوانی خود بیمار تهیه می شود. بر این اساس دندانپزشک از قسمت استخوانی فک پایین بیمار و یا از بخش چانه و یا از قسمتهای مختلف استخوان لگنی جهت تولید پودر استخوان دندانپزشکی استفاده کرده و اقدام به درمان بیمار می کند.
در این روش می توان به بیمار این اطمینان را داد که استخوان بدون مشکل در دندان باقی می ماند و دیگر ریسک پس زدن و یا جوش نخوردن وجود ندارد. اما به توجه به اینکه این نوع پودر نیاز به یک جراحی جهت برداشت بافت استخوانی دارد ترجیح کمتری برای انجام آن می باشد و تنها در مواردی که برای بیمار هیچ نوع از روش ها جواب ندهد از آن استفاده می شود.
  • پودر استخوانی آلوگرفت

پودر استخوان دندانپزشکی آلوگرفت مانند اتوگرافت از بافت انسانی تهیه می شود. اما تفاوت آن با اتوگرفت در این است که این نوع پودر استخوان دندانپزشکی از بافتهای افراد دیگر که فوت شده اند بدست می آید. در این موارد استخوان فرد متوفی (که کارت اهدای عضو دارد) استریل شده و توسط دستگاه های مخصوصی پودر می گردد.
این پودر در انواع درمان های مختلف از جمله درمان های ترمیمی و استخوان سازی جهت ایمپلنت استفاده می شود. آلوگرفت ممکن است ریسک پس زدن و قبول نکردن بدن را به همراه داشته باشد ولی نسبت به اتوگرفت با سرعت بیشتری به بدن جوش می خورد و همچنین نیاز به جراحی روی بدن بیمار نیز حذف می شود. لذا ترجیح جهت انتخاب این نوع پودر استخوان دندانپزشکی بیشتر است.
  • پودر استخوانی زنوگرفت

از دیگر پودر های استخوانی که برای ایمپلنت مورد استفاده قرار می گیرد پودر زنوگرفت می باشد. این پودر استخوان دندانپزشکی که به پودر مصنوعی نیز معروف می باشد از استخوان های بدن حیوانات چون گاو و گاومیش و حیواناتی با جثه ی بزرگ و ترجیحا علفخوار تهیه می شوند.
با توجه به نوع ساختار این پودر استخوان دندانپزشکی میتوان گفت نسبت به دو مورد قبلی سازگاری بیشتری با بدن انسان داشته و ساخت و تهیه آن نیز بسیار راحت تر می باشد. علاوه بر آن به دلیل استریل سازی های قوی امکان ایجاد عفونت و مشکلات بعدی در این نوع پودر ها وجود ندارد. لذا بیشتر دندانپزشکان استفاده از این پودر را در اولویت قرار می دهند.
 
 
پودر استخوان دندانپزشکی دمینرال Powder-DFDBA:
پودر استخوان دمینرال (Demineralized) جذب سریع تری نسبت به پودر استخوان مینرال (Mineralized) دارد و بسته به سایز دانه دارای کاربردهای متفاوتی می باشد. 
  • اندازه دانه: ۱۵۰ الی ۲۰۰۰ میکرو متر
    کاربرد: پر کردن میکروگپ های بوجود آمده در اطراف بلاک استریپ استخوانی
  • اندازه دانه: ۱۵۰ الی ۱۰۰۰ میکرومتر
    کاربرد: اطراف ایمپلنت و روزنه ها       
منبع: 

نوار ماتریس تافل مایر ترمکس

۱۴ بازديد
نوار ماتریس تافل مایر ترمکس
مشخصات و اطلاعات نوار ماتریس تافل مایر(TEMREX):
نوار ماتریس تافل مایر ترمکس یک نوار باریک از جنس فلز می باشد که دور دندان شکسته یا آسیب دیده قرار می گیرد. پس از اینکه نوار در اطراف دندان قرار می گیرد لازم است تا دندانپزشک مواد ترمیمی را درون محفظه ایجاد شده بریزد تا دندان به صورت کامل پر گردد.
ابزار ترمیمی مانند نوار ماتریس به عنوان نیروی کمکی برای بیمار و دندانپزشک مورد استفاده قرار می گیرد. لذا نیاز است تا جنس به کار رفته در این ابزار ترمیمی بسیار با کیفیت باشد و از مقاومت و پایداری خوبی برخوردار باشد.
یکی از روش های مهم و اصلی در دندان پزشکی روش ترمیم است. در روش ترمیم دندان، دندانپزشک با استفاده از ابزار ترمیمی مشخصی به بازسازی دندان آسیب دیده می پردازد. با توجه به اینکه دندانها معمولا طی سوانح و اتفاقات متفاوتی ممکن است آسیب ببینند، لذا لازم است تا در جهت ترمیم و بازسازی آنها اقدامات لازم صورت گیرد.
در واقع می توان گفت دندانپزشک جهت درمان دندان آسیب دیده از ابزار ترمیمی استفاده کرده و دندان ها را به صورتی طبیعی نشان می دهند. لذا در ترمیم دندان لازم است تا بیمار با احتیاط و دقت بیشتری از دندان های ترمیم شده ی خود استفاده کند. زیرا که دندان ترمیم شده نمی تواند جایگزین دندان از دست رفته گردد و تنها می تواند به عنوان نیروی کمکی برای بیمار باشد تا بتواند مجددا از دندان خود استفاده کند.
در این راستا دندانپزشک از انواع ابزار ترمیمی مختلف جهت درمان دندان بیمار استفاده می کند. یکی از این ابزار ها جهت ترمیم دندان های شکسته و یا از دست رفته نوار ماتریس تافل مایر (TEMREX) می باشد.
 
سایز نوار ماتریس تافل مایر( TEMREX):
 
نوار ماتریس تافل مایر (TEMREX) دارای 4 سایز مختلف می باشد. هر یک از این سایز ها کاربرد های خاصی دارند و مناسب ترمیم های مخصوص می باشند. این نوار های ماتریس تافل مایر (TEMREX) در سایز هایی شماره بندی شده به بازار ارائه می گردد.
شماره بندی سایزها بر اساس مصرف نوار می باشد و به ترتیب به شماره های یک و دو و سه و سیزده در بازار برای فروش موجود می باشند. این سایز ها مخصوص بزرگسالان و به صورت عمومی می باشد. ارتفاع نوار ماتریس تافل مایر (TEMREX) به صورت معمول 5.5 میلی متر و یا 6.3 میلی متر است برای هر سایز ارتفاع مشخصی دارد.
 
انواع نوار ماتریس تافل مایر:
با توجه به اینکه ترمیم دندان در تمام سنین ممکن است صورت گیرد لذا نوار ماتریس تافل مایر( TEMREX) برای انواع سنین مختلف اقدام به تولید کرده و نوار را در مدل ها متفاوتی به بازار ارائه کرده است. نوار ماتریس تافل مایر (TEMREX) دارای مدل ساده می باشد که برای تمام سنین مورد استفاده قرار میگیرد. مدل ساده بدون انحنا بوده و در کاربرد های مخصوص به خود مورد استفاده قرار می گیرد.
مدل دیگری که مورد استفاده می باشد MOD wide می باشد که دارای انحنای مشخصی بوده و در مدل دیگر MOD narrow است که این مدل نیز در قسمت میانی انحنای مخصوصی دارد. در مدل آخر که Pedo نام دارد دو مقطع دایره شکل در دو سر نوار ماتریس تافل مایر قرار گرفته است که در مصارف مخصوص به خود به کار برده می شود.
دندان پزشک با توجه به سن بیمار و میزان آسیب دیدگی دندان اقدام به استفاده از هر یک از مدل های نوار ماتریس تافل مایر( TEMREX) میکند. این مدل ها مخصوص اطفال نیز می باشند و به صورت جداگانه برای بزرگسالان، اطفال و مدل لوپ دار طراحی شده اند.
 
کاربرد نوار ماتریس تافل مایر( TEMREX):
در موارد مختلف لازم است تا از ابزار ترمیمی جهت درمان دندان بیمار استفاده شود. نوار ماتریس تافل مایر( TEMREX) در زمانی که دیواره های کناری دندان از دست رفته باشند مورد استفاده قرار می گیرد. این نوار به جهت ایجاد یک ساختار مناسب در اطراف دندان آسیب دیده، مورد استفاده قرار گرفته و باعث ایجاد تراکم در مواد ترمیمی هنگام استفاده برای دندان ها و حفرات کلاس II می شوند.
از نوار ماتریکس تمرکس برای ترمیم تاج دندان نیز استفاده می شود. به گونه ای که این نوار را دور تا دور تاج دندان بسته و بدین صورت باعث میشوند تا مواد ترمیمی در محدوده ی نوار قرار گرفته و از آن خارج نشود. نوار ماتریس تافل مایر (TEMREX) دارای قدرت کشش بالایی بوده که میتواند به خوبی، تا اندازه ی مشخصی کشش را تحمل کند.
علاوه بر آن جنس استیل ضد زنگ به کار رفته در این محصول باعث می شود تا کارایی بهتری را از خود نشان داده و استحکام مناسبی در درمان و ترمیم دندان بیمار داشته باشد.
نوار های ماتریس تافل مایر (TEMREX) قابلیت اتوکلاو داشته و می توان آن را ضد عفونی کرد و در دستگاه جهت اتوکلاو قرار داد. لذا کیفیت بالای آن باعث می شود تا به راحتی استریل شده و مورد استفاده دندان پزشک قرار گیرد. نوار ماتریس تافل مایر (TEMREX) در بسته بندی های متفاوت قابل ارائه به بازار تجهیزات دندانپزشکی می باشد. تعداد موجود در هر بسته به صورت معمول 144 عدد می باشد.
این محصول ساخت آمریکا می باشد و دارای کیفیت بالایی در جنس مواد به کار رفته در آن است. نوار ماتریس تافل مایر (TEMREX) دارای ضخامت های متفاوتی می باشد که هر کدام جهت ترمیم مخصوص به خود مورد استفاده قرار می گیرند.
اندازه ی این ضخامت ها 0.0015 و 0.0020 اینچ می باشد که بنا به نظر دندان پزشک با دستگاه مخصوص به خود دور دندان آسیب دیده محکم پیچ شده و قفل می گردد. پس از انجام عمل ترمیم نیز پیچ ها به راحتی باز می شوند و قابلیت تنظیم مجدد را نیز دارند.
نوار ماتریس تافل مایر (TEMREX) شامل انواع مختلف مدل های صاف با اشکال متفاوت می باشد. نوار های ماتریس تافل مایر (TEMREX) به حالت نوار پیش ساخته نیز در بازار موجود می باشد.
از نوار ماتریس تافل مایر (TEMREX) باید با دقت بالایی استفاده شود تا در هنگام کار تغییر شکل ندهد زیرا که در این صورت ممکن است باعث شود ترمیم انجام شده معیوب شده و درمان بیمار دچار اشکال گردد. لذا بهتر است در استفاده از این ابزار ترمیمی دقت لازم صورت گرفته و موارد ایمنی دراین زمینه به خوبی رعایت گردد.
منبع: 

پین جت

۱۲ بازديد

پین جت

مشخصات و اطلاعات پین جت:

دندان در مراحل مختلف زندگی افراد ممکن است دچار مشکلات و آسیب های متفاوتی شود که هر کدام نیاز به درمان خاصی دارند. یکی از مهمترین درمان ها در دندانپزشکی درمان عصب دندان و به عبارتی عصب کشی دندان می باشد. جهت عصب کشی دندان لازم است تا دندان پزشک از وسایل مشخصی برای درمان استفاده کند. اندودانتیکس به معنی درمان ریشه دندان به صورت تخصصی می باشد. در اندودانتیکس دندانپزشک با استفاده از ابزار اندو از جمله پین جت و قالبگیری کانال ریشه به درمان کانال دندان و ریشه دندان پرداخته و دندان از دست رفته را احیا می کند.
در درمان ریشه ی دندان ابتدا لازم است تا دندانپزشک عکس رادیولوژی گرفته و پس از بی حسی های لازم به خارج کردن پالپ که همان عصب دندان نیز گفته می شود بپردازد. در ادامه با استفاده از پین جت و سایر ابزار اندو به تمیز کردن و پر کردن کانال دندان می پردازد. و بعد از آن روکش مخصوص را قرار داده و دندان ترمیم میگردد.
 
مشخصات پین جت:
  • پین جت یکی از وسایلی است که جهت قالب گیری کانال ریشه از داخل و ساخت پست فلزی به عنوان یک وسیله ی کاربردی برای اندو مورد استفاده قرار می گیرد.
  • پین ها به دلیل کارایی خاصی که دارد لازم است تا از کیفیت خوبی برخوردار باشد. به صورت عمومی جنس پین جت را از پلی کربنات می سازند که به نوعی از فشردگی بالایی برخوردار بوده و استحکام بسیار خوبی دارد.
  • با توجه به اینکه پین جت را در اندودانتیکس استفاده می کنیم لذا طراحی خاص آن موجب شده است تا مواد قالب گیری کانال ریشه به خوبی در جای خود قرار گیرد و سطح دایره ای شکل پین ها سبب میشود تا مواد قالب گیری را به راحتی روی خود نگه دارند.
  • از پین جت دندان پزشکی جهت ساخت پست فلزی ریختگی نیز استفاده میشود که باعث ایجاد ساختاری مناسب بر روی دندان می شود.
کاربرد پین جت در اندودانتیکس:
  • یکی از کاربرد های پین جهت کانال عصب دندان می باشد. کانال هایی که عصب کشی شده اند در برخی موارد ممکن است که بیش از اندازه نیاز به تراشیده شدن داشته و عریض شده باشند. در این زمان لازم است تا از پین ها جهت قرار گیری مناسب مواد قالب گیری استفاده کرد تا دندانپزشک بتواند به راحتی مواد قالب گیری کانال ریشه را در جایگاه مناسب قرار داده و پایه ای قوی جهت ترمیم و روکش برای دندان عصب کشی شده ایجاد کند.
  • از جمله کاربرد های دیگری که می توان برای پین جت عنوان کرد برای دندان هایی است که به دلایل مختلف بخش عاج آنها به صورت کامل از بین رفته است و یا قسمت اعظم عاج را از دست داده اند. در این زمان پین جت دندان می تواند به عنوان یک ابزار کمکی عمل کرده و دندانپزشک با استفاده از آن به درمان دندان از بین رفته بپردازد و دندان را به صورت کامل احیا کند.
  • یکی دیگر از کاربرد های پین ها در قالب گیری کانال ریشه از داخل و ساخت پست فلزی ریختگی به روش مستقیم می باشد. در این روش پین ها جهت قالب گیری به صورت مستقیم در داخل کانال ریشه عمل میکنند.
  • روش دیگر به کار گیری پین جت استفاده از آن در دندان های اندو شده برای قالب گیری از داخل کانال ریشه و ساخت پست فلزی دندان می باشد. این روش به دو صورت انجام می شود:
  • در مدل اول پین جت با اکریل به صورت مستقیم ریلاین شده و قالب گیری و ساخت پست فلزی انجام می شود. این مدل مخصوص قالب گیری از داخل کانال ریشه می باشد.
  • در مدل دوم پین جت به صورت ایجاد پین فرعی جهت قالب گیری از داخل کانال ریشه و ساخت پست فلزی به صورت غیر مستقیم انجام می شود.
  • از پین ها در بخش عاج دندان ها نیز استفاده می شود. در این نوع از دندان ها، اندو یا درمان ریشه صورت نگرفته و تنها لازم است تا عاج دندان که به دلایل مختلف از بین رفته است ترمیم شود. لذا پین جت به عنوان پایه در دندان قرار می گیرد و بدون استفاده از چسب مخصوص دندان به ترمیم عاج پرداخته می شود. این پین ها در اندازه های مختلف مورد استفاده قرار می گیرند و ضخامت آن بستگی به تشخیص دندان پزشک دارد. لازم است در هنگام قرار دادن پین جت در دندان بسیار دقت شود تا آسیبی به پالپ دندان که همان عصب دندان می باشد وارد نشود.
  • در قسمت داخل کانال ریشه از پین ها جهت درمان ریشه دندان استفاده می شود. در دندانی که قبلا عصب کشی شده است پین جت قرار می گیرد تا پس از چسب های مخصوص دندان، پین ها به صورت محکم داخل دندان عصب کشی شده قرار گیرند. با توجه به اینکه کانال دندان قطر مشخصی دارد لازم است تا برای قرارگیری پین ها داخل آن از اندازه ی مشخص و مناسب جهت جایگذاری در دندان استفاده شود.
  • لذا در صورتی که پین کوچکتر از اندازه ی لازم باشد این امکان وجود دارد تا دندان پس از ترمیم به اندازه ی کافی محکم نبوده و تمام مراحل اندو بی فایده باشد و دوباره دندان خراب شود و محتویات قالب گیری بریزد. و یا در صورتی که پین جت بیش از اندازه ضخیم و بزرگ باشد این احتمال وجود دارد که به ساختار ریشه آسیب برساند و باعث ایجاد شکستگی یا ترک خوردن ریشه شود.
لذا لازم است تا در جهت ترمیم دندان هایی که نیاز به عصب کشی دارند از پین جت دندان به عنوان یک ابزار کمکی استفاده شود تا دندانپزشک بتواند به بهترین شکل ممکن دندان را احیا کرده و ترمیم کند. در این زمینه استفاده از پین های مناسب در اندازه های دقیق بسیار اهمیت دارد.
علاوه بر آن کیفیت پین جت و جنس به کار رفته در آن نیز تاثیر به سزایی در نتیجه ی نهایی داشته و کار دندانپزشک را می تواند با کیفیت بالایی نشان دهد. بر همین اساس بهتر است تا در انتخاب پین ها برای درمان انواع مشکلات دندان دقت لازم انجام شود.
 منبع: