کن گوتا متا

فروش تجهیزات پزشکی و دندانپزشکی

کن گوتا متا

۸ بازديد
مشخصات و اطلاعات کن گوتا متا:
اندودانتیکس یکی از مهم ترین و اساسی ترین روش های درمانی در دندان پزشکی است، که به منظور درمان نمودن ریشه دندان مورد استفاده قرار می گیرد. در اکثر مواقع دندان درد زمانی بروز پیدا می کند که، پوسیدگی سطح دندان عمیق شده و باکتری ها به کانال ریشه دندان نفوذ می کنند و منجر به عفونت آن می شود. در این مواقع برای نگه داشتن دندان و درمان آن نیاز به درمان ریشه دندان است.
معمولا در درمان ریشه از مواد مختلفی مانند مواد اندو، گوتا متا ساده و درصدی، مواد شستشو دهنده و ضد عفونی کننده و … استفاده می شود. گوتا متا ساده و درصدی یکی از مهم ترین موادی است که در عصب کشی دندان و ترمیم ریشه دندان مورد استفاده قرار می گیرد. به همین دلیل در ادامه قصد داریم شما را با گوتا متا ساده و درصدی و کاربرد آن در عصب کشی دندان، به طور کامل آشنا کنیم.
 
گوتا پرکا (GUTTA PERCHA) در چه مرحله ای از عصب کشی مورد استفاده قرار می گیرد؟
زمانی که پوسیدگی سطحی دندان برطرف نشود، این پوسیدگی به سمت ریشه دندان افزایش پیدا می کند. به گونه ای که منجر به ملتهب شدن پالپ و نفوذ باکتری ها به کانال ریشه دندان می شود. در این صورت عصب های موجود در کانال ریشه واکنش نشان داده و در نهایت منجر به دندان درد شدید می شود.
در این مرحله دندان پزشک به منظور برطرف نمودن درد دندان و همچنین حفظ دندان با استفاده از عصب کشی التهابات دندان را برطرف نموده و سپس با استفاده از گوتا پرکا روی ریشه دندان را می پوشاند و در نهایت به پر کردن کانال دندان می پردازد.
مراحل عصب کشی دندان به گونه ای است که ابتدا دندان پزشک پوسیدگی های ایجاد شده روی دندان را به طور کامل برمی دارد. پس از برداشت این پوسیدگی ها به کانال های ریشه دندان دسترسی پیدا خواهد کرد. در ادامه سقف پالپ را سوراخ نموده تا از فشار موجود در آن بکاهد.
پس از آن نیز با استفاده از مواد شستشو دهنده و ضد عفونی کننده، باکتری و التهابات موجود در پالپ را از بین می برد. در ادامه داخل کانال ریشه دندان را با استفاده از گوتا متا ساده و درصدی پر می کند. پس از آن که ریشه ها به طور کامل پر شدند، با استفاده از مواد اندو مانند کامپوزیت و یا آمالگام روی عاج دندان را نیز می پوشانند. در این حالت دیگر امکان نفوذ باکتری و میکروب ها به ریشه دندان امکان پذیر نیست.
 
گوتا متا ساده و درصدی چیست؟
گوتا متا
همانطور که گفته شد گوتا متا ساده و درصدی از مهم ترین و اساسی ترین موادی هستند که در درمان ریشه دندان مورد استفاده قرار می گیرند. سوالی که ممکن است برای بسیاری از افراد پیش بیاید، این است که جنس این مواد از چیست و آیا وجود آن در سال های طولانی درون کانال دندان نمی تواند مضر باشد؟ در جواب به این سوال باید گفت که گوتا متا ساده و درصدی (دو مدل ساده و درصدی) موادی است که از نوعی جلبک دریایی تهیه شده است.
زمانی که پالپ دندان خارج می شود، دندان پزشک از نوعی گوتا متا ساده و یا درصدی به همراه سیلر برای پر کردن جای پالپ ها و ریشه دندان استفاده می نماید. یکی از بهترین و معتبرترین شرکت های تولید کننده گوتا متا ساده و درصدی، شرکت متا است.
انواع گوتا متا ساده و درصدی با توجه به سایز  آن ها تعریف می شوند. از سایزهای معمول گوتا پرکاها می توان به F1, F2, F3, F4, F5 اشاره نمود. که با توجه به طول کانال ریشه دندان از آن ها استفاده می شود. معمولا گوتا پرکاهای درصدی و ساده با توجه به سایز و نحوه قرارگیری آن ها به صورتی تکی و یا چندتایی تعیین می شود. نکته قابل توجه در رابطه با تفاوت گوتا متا ساده و درصدی میزان شیب و جنس آن ها است.
گوتا متاهای ساده معمولا از شیب متفاوتی با گوتاهای درصدی برخوردار است اما در برخی مواقع کانال ریشه بعضی از دندان ها، ممکن است به سمت چپ و یا راست متمایل باشد. در این صورت برای پر کردن کانال دندان از آن ها استفاده می شود. زیرا این گوتا متاها از شیب و تراکن جانبی بسیار ایده آلی برخوردار می باشند. به طور مثال دندان های آسیاب معمولا برای درمان ریشه نیاز به گوتا متا درصدی دارند.
 
گوتا متا ساده و درصدی چه ویژگی هایی دارند؟
برخی از ویژگی های گوتا متا ساده و درصدی به شرح زیر می باشند:
  • گوتا متاهای درصدی دارای سایز بندی متنوعی هستند و معمولا با شیب های 2 %، 4 % و 6 % مورد استفاده قرار می گیرند.
  • رادیو اپستی این گوتا پرکاها بسیار عالی است.
  • از مناسب ترین گوتاهای مورد استفاده در پر کردن کانال دندان به روش تراکم جانبی می باشد.
  • معمولا به منظور کاربری بهتر و آسان تر در بسته های 120 عددی در بسته بندی های استاندارد توزیع می شوند.
  • انعطاف پذیری گوتا متا ساده و درصدی از ویژگی های بسیار مناسب آن در حین درمان است.
  • از بهترین گوتا پرکاهای ساده می توان به تیپر 6% META اشاره نمود. این گوتا متاها از شیره ی درخت های حاوی palaquium تهیه می شوند. همچنین این گوتا پرکاها از جنس ترمو پلاستیک می باشند و با طبیعت بدن سازگار می باشند. به همین دلیل در عملکرد سیستم ایمنی بدن اختلالی ایجاد نمی کند و بدن نسبت به آن واکنشی نشان نمی دهد.
  • از گوتا متا ساده و درصدی به منظور جلوگیری از نفوذ عفونت و باکتری به کانال ریشه دندان که پس از درمان تخلیه شده است، مورد استفاده قرار می گیرد.
  • از آنجایی که روی گوتا متاها از نقاط مشخصی استفاده شده است. از آن ها می توان سریع تر و دقیق تر استفاده نمود.
  • امکان پر کردن تمامی کانال ریشه دندان تا اپکس از دیگری مزایای گوتا متا ساده و درصدی می باشد.
  • گوتا پرکاهای تولید شده توسط شرکت متا با برند Meta Biomed در بسته های 120 عددی توزیع می شوند.
  • از دیگر ویژگی های گوتا پرکا تولید شده توسط این شرکت می توان به مشخص نمودن سایز گوتا پرکاها با استفاده از رنگ اشاره نمود. 15 سفید، 20 زرد، 25 قرمز، 30 آبی، 35 سبز، 40 سیاه، 45 سفید، 50 زرد، 55 قرمز، 60 آبی، 70 سبز، 80 سیاه
  • انواع گوتا پرکا عبارتند از: 2 درصد، 4 درصد، 6 درصد، پروتیپر و جانبی
  • سایزهای استاندارد 8 تا 80 و آسورت 15/40 و 45/80
  • سایزهای جانبی: XF- FF- MF- F- FM- M- ML- L- XL و آسورت XF/M
منبع : 
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.